SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

»

ŠMAKOUN

Šmakoun je potravina vyrobená z vaječných bílků se širokým uplatněním v kuchyni. Jeho jemná a lahodná chuť připomíná křehké kuřecí maso. Díky vysokému obsahu kvalitních bílkovin se hodí jako náhrada nebo doplněk masa či sýra. Šmakoun neobsahuje žádný tuk ani cholesterol. Při přípravě pokrmů v mnohém předčí kuřecí maso a lze jej také stejným způsobem upravovat. Například jako přírodní plátek, směs na způsob číny, smažený řízek apodobně.

Díky velice nízké energetické hodnotě (pouze 60 kcal ve 100g výrobku) je Šmakoun vhodný i pro redukční diety. Je vhodným doplňkem i studené kuchyně, například zeleninových nebo těstovinových salátů.

 

Proč tedy zařadit Šmakoun do jídelníčku:

Šmakoun je výborný pro osoby s vysokou hladinou cholesterolu.

Pro nízkou energetickou hodnotu je vhodný jako náhrada masa v období redukční diety .

Nebo prostě jen pro zpestření jídelníčku. Příjemná je také krátká doba kuchyňské přípravy, což jistě hospodyňky ocení.

 

Jak se Šmakoun vyrábí:

Výrobní proces Šmakouna je založen na zpracování vysoce kvalitních vaječných bílkovin. Největší předností je jeho přírodní původ a příjemná chuť. Šmakoun je při výrobě dvakrát tepelně ošetřen a neobsahuje konzervační látky a barviva, takže nemůže dojít k nákaze salmonelou, ani k zátěži chemickými aditivy neboli Éčky, kterými je většina běžných polotovarů přeplněna.

 

Výrobky řady Natural Line

Šmakoun - 5 ks, 2 ks

Sekaná se Šmakounem – drůbeží, drůbeží se žampiony

Směs se šmakounem mexická

Párky se Šmakounem drůbeží

Hamburger se Šmakounem –drůbeží, drůbeží s kapustou

Pochoutka ze Šmakouna – jemná, česneková, chilli, houbová

 

Jak připravovat ŠMAKOUNA:

 

Šmakoun jako klasický řízek

Suroviny: 4 plátky Šmakouna, hladká mouka, strouhanka, jedno vejce nebo bílek ze dvou vajec, strouhanka, česnek, vegety bez glutamátů, paprika nebo jiné koření podle Vaší chuti.

Návod k přípravě:

  1. plátky Šmakouna podélně rozkrojte

  2. potřete podle chuti česnekem, paprikou, vegetou bez glutamátů nebo jiným kořením

  3. obalte v mouce, rozšlehaném bílku nebo vajíčku a ve strouhance

  4. zvolna osmažte

  5. jako vhodnou přílohu podávejte bramborovou kaši, brambor nebo lehký zeleninový salát.

 

Rychlý guláš

Suroviny: 5 plátků Šmakouna, 5 lžic oleje, 3 střední cibule, 3 stroužky česneku, 350 m vody nebo vývaru, šálek kečupu, 1 feferonka, sůl, pepř, chlebová strouhanka, lžička gulášového koření (nebo vegety bez glutamátů).

Návod k přípravě:

  1. najemno nakrájenou cibuli osmažte dozlatova

  2. přidejte česnek, podlijte vodou nebo vývarem ze zeleniny či masa s gulášovým kořením a nechte chvíli rozvařit

  3. přidejte na kousky nakrájené plátky Šmakouna, kečup, sůl, koření a feferonku

  4. uveďte do varu, přidejte trochu vody, zbytek vývaru a podle potřeby můžete zahustit chlebovou strouhankou

  5. krátce povařte

  6. jako přílohu podávejte knedlík nebo chléb, popř. hranolky či rýži

 

Zeleninový salát se šmakounem

Suroviny: 2 plátky Šmakouna, šálek zeleného hrášku, nastrouhané mrkve, mladé kedlubny, lžíce nakrájené cibule a pažitky, čtvrt litru zakysané smetany, jogurtu nebo majonézy

Návod k přípravě:

  1. plátky Šmakouna nakrájejte na kostičky

  2. přidejte zelený hrášek, nastrouhanou mrkev, a kedlubnu, popřípadě jakékoli jiné druhy zeleniny podle Vaší chuti

  3. vše přelijte smetanou, jogurtem nebo majonézou a promíchejte

  4. podávejte nejlépe se slaným pečivem nebo chlebem.

 

Šmakoun jako přírodní řízek

Suroviny : 4 plátky Šmakouna, velká cibule, tuk na smažení, kousek másla, 8 lžic silného vývaru, lžička vegety bez glutamátů, sušená nebo čerstvá celerová a petrželová nať

Návod k přípravě: Do mírně rozehřátého oleje vložte osolené plátky a zvolna osmahněte z obou stran. Nakrájenou cibuli osmažte dozlatova, podlijte vývarem, nechte trochu vysmahnout, přidejte vegetu a natě, krátce povařte, přidejte máslo a polijte osmahnuté plátky. Podávejte s topinkou, pečivem, chlebem, lze i s rýží nebo bramborem. K jídlu podávejte zeleninový salát nebo kompot.

Babiččino překvapení

Suroviny: 5 plátků Šmakouna, škubánkové těsto, bylinková sůl, česnek, anglická slanina, šunka, pálivá paprika, třená niva.

Návod k přípravě: Šmakouna rozkrojíme podélně tak, aby jste měli 10 plátků. Jednotlivé plátky potřete dle chuti bylinkovou solí, česnekem, paprikou, na jednotlivé plátky uložte plátek šunky nebo slaniny, případně třenou nivu a každý plátek opatrně zabalte do škubánkového těsta. Opečte dozlatova z obou stran a podávejte nejlépe bez přílohy pokapané máslem. Jako příloha se hodí brambory a salát ze syrové zeleniny.

Špíz na studeno

Suroviny: Plátky Šmakouna nakrájené na čtverečky ( 2-3 cm) potřené ochucenými oleji nebo jen osolené, čtverečky tvrdého sýra, papriky, ředkvičky, kolečka cibule, pórku, šunky.

Návod k přípravě: Nakrájené plátky střídavě napichujte na krátké jehly nebo špejle. Takto upravené špízy podávejte polité pikantními omáčkami, zakysanou smetanou se strouhaným křenem, šunkovou pěnou, dresinkem, nebo jen kečupem. Nejlepší přílohou je chléb nebo pečivo.

Sousta v těstíčku

Suroviny: 5 plátků Šmakouna nakrájený na kostky 3x 3 cm, olej na smažení, 150 g hladké mouky, 2 syrové bílky, stroužek česneku, sůl, pepř, hořčice, světlé pivo.

Návod k přípravě: Do světlého piva rozšlehejte syrový bílek, prolisovaný česnek, dochuťte pepřem, solí a hořčicí. Vmíchávejte mouku a zahušťujte tak, aby šly kostky dobře namáčet a těstíčko z nich nestékalo. Kostky namáčíme v těstíčku a zvolna pečeme v rozpáleném oleji tak, aby byly kostky v oleji ponořené. Při namáčení kostek je možno postupně do těstíčka přidávat jiné dochucující přípravky, např. kari, pálivou papriku, grilovací koření, sojovou omáčku a tím docílíte různorodou chuť jednotlivých kousků. Přílohou je nejlepší bramborová kaše a zeleninový salát ale lze podávat i s bramborovým salátem.

Přírodní řízek se sýrem

Suroviny: 5 plátků Šmakouna, velká cibule, tuk na osmažení, kousek másla, 10 lžic silného masového vývaru, lžička vegety bez glutamátů, sušená nebo čerstvá celerová a petrželová nať.

Návod k přípravě: Podélně rozkrojeného Šmakouna opečte dozlatova, naskládejte na plech a položte na každý plátek tvrdého sýra. Takto dejte zapéci do předehřáté trouby. Omáčku vyrobte z osmažené cibule, přidejte masový vývar, ostatní suroviny a přidejte kyselou smetanu. Zapečeného Šmakouna s roztaveným sýrem vložte na talíř, přelijte omáčkou a podávejte nejlépe se špagetami a zeleninovým salátem.

Vzpěračova večeře

Suroviny: 3 syrové bílky, sůl, pepř, kari, grilovací koření, mletá paprika, 2 lžíce kečupu, 1 lžíce hořčice, 3 stroužky česneku, 1 lžíce oleje, 5 lžic Solamylu (od každého koření na špičku nože), 5 plátků Šmakouna.
Návod k přípravě: Všechny suroviny mimo Šmakouna rozmixujte, Šmakouna nakrájejte na kousky 3x 3 cm a postupně ukládejte proložené marinádou do uzavřené nádoby . Nechte marinovat v chladničce 4 hodiny. Na pánev dáme menší množství tuku a směs opečeme. Podáváme s pečeným bramborem a zeleninou.

Maminčin řízek

Suroviny: 5 plátků Šmakouna , 5 plátků šunky, vejce nebo jen bílek, mouka, strouhanka a koření dle chuti.
Návod k přípravě: Plátky podélně rozkrojte, osolte, přidejte koření dle chuti a vložte mezi složený plátek šunky, obalte v trojobalu a vysmažte na pánvi. Šunku můžete nahradit sýrem. Podávejte s bramborem a zeleninovým salátem.

Těstovinový salát

Suroviny: 1 větší salátová okurka, 4 rajčata, 1 paprika, 1 sterilovaná kukuřice, 250 g těstovin jakéhokoli tvaru a barvy, 5 plátků Šmakouna. Na zálivku potřebujete 125 ml bílého jogurtu, 3 lžíce kečupu, špetku soli, pepře, trochu sojové omáčky.

Návod k přípravě: Zeleninu i plátky nakrájejte na kostky, smíchejte s uvařenými těstovinami a zalijte zálivkou. Podávejte vychlazené.

Šmakoun jako klasický řízek

Návod k přípravě: Silnější plátky Šmakouna podélně rozkrojte, potřete dle chuti např. vegetou,česnekem,ostřejší paprikou nebo jiným zvoleným kořením, pak obalte v trojobalu a v tuku zvolna usmažte.Jako příloha je vhodná bramborová kaše omaštěná máslem a salát ze syrové zeleniny.

Salát ze syrové zeleniny

Návod k přípravě: Plátky Šmakouna po vyjmutí z obalu nakrájejte na kostičky, přidejte šálek zeleného hrášku,šálek nastrouhané mrkve,celeru,mladé kedlubny, květáku,lžíci nakrájené cibule a lžičku pažitky.Přidejte ? l zakysané smetany, jogurtu nebo majonézy, případně použijte zálivku zhotovenou z citrónové šťávy.vody,soli,špetky cukru. Zeleninu je možné kombinovat dle chuti a dostupnosti. Podávejte nejlépe se slaným pečivem či chlebem.

Bramborák
Suroviny: 600 g syrových strouhaných brambor, 500 g strouhaného Šmakouna, 100- 200 g hladké mouky, 150 g syrového bílku, sůl, pepř, majoránku, česnek, 1/8 litru vařící vody

Návod k přípravě: Syrové nastrouhané brambory přelijeme vařící vodou, přidáme strouhaného Šmakouna, mouku a ostatní přísady . Zamícháme tak, aby vzniklo husté netekoucí těsto, které dáváme na malé množství oleje na pánev a smažíme po obou stranách dozlatova jednotlivé placky. Konzumujeme bez přílohy nebo se zeleninovým salátem.

Pochoutka za Šmakouna

Suroviny: 5 plátků Šmakouna nadrobno nakrájený, 3 větší cibule nadrobno nakrájené, 5 syrových bílků, 3- 4 lžíce maizeny, 200 g anglické slaniny nebo šunky drobně pokrájené,sůl, pepř, kari, pálivá paprika, (koření dle chuti)

Návod k přípravě: Všechny suroviny opatrně promíchat a lžící hmotu vkládat na teflonovou pánev s menším množstvím tuku. Placičky opékat z obou stran. Jako příloha se hodí brambory, ale i chléb a lze také konzumovat bez přílohy.

Aktuální informace a recepty najdete na http://www.smakoun.eu/

 

OGRlNGNh