SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

» KLÍČENÍ SEMÍNEK

KLÍČENÍ semen – jarní vitaminová bomba

Využití klíčků rozmanitých semen jako plnohodnotné stravy je známé v Číně již 5000 let. Moderní plnohodnotná výživa by měla obsahovat především bohatou syrovou rozmanitou stravu, co nejméně zpracovanou, čerstvé potraviny s vysokým obsahem přírodních látek a co nejnižším obsahem škodlivin. V dnešní době civilizačních chorob, na jejichž vzniku se podílí i chemické ošetřování a hnojení rostlin v zemědělství či také nevhodně upravená strava v restauracích a závodních jídelnách, jsou klíčky v naší stravě ideální doplňkovou formou zdravé výživy a především zdrojem životně důležitých látek. Hrstka klíčků denně může pokrýt Vaši potřebu vitamínů a minerálních látek. Tyto látky jsou v klíčcích obsaženy v koncentrované formě.

Přednosti čerstvých klíčků

Nenaklíčená semena jsou ideální zásobárnou vysoce hodnotných tuků, bílkovin, minerálních látek, stopových prvků, vitamínů a enzymů. Při klíčení semen se tyto látky aktivují a zvyšuje se jejich obsah v semenech o 50 - 200 procent (závisí na druhu semen a době klíčení). Například pšeničná zrna 5 dní klíčená zdvojnásobí svůj obsah vitamínu E. V 5 dní klíčených sojových bobech se zdvojnásobí obsah vitamínu B2.

Čerstvé klíčky jsou nejen chutné, ale jsou velice vhodné i pro podporu léčení některých chorob např. cukrovky, srdečních a cévních onemocnění, nadváhy nebo poruch metabolismu. Vynikající jsou jako zdroj energie pro dospívající mládež, staré lidi či rekonvalescenty. Klíčky můžete jíst i s kořínky a s výhonky. Tvrdé luštěniny jako hrách nebo fazole můžete před konzumací ještě asi 10 minut povařit nebo podusit, mějte však na paměti, že teplem se mohou zničit některé hodnotné látky (enzymy, vitamíny). Klíčky ostatních rostlin se mohou jíst syrové.

V obchodech se zdravou výživou je velký výběr speciálních zdravých semen s vysokou klíčivostí. Každý druh má svoji specifickou chuť i vůni. Při těchto možnostech není těžké najít svůj oblíbený druh semen.

Klíčky přinášejí osvěžení a pestrost do Vašeho jídelníčku. Zatímco zelenina nebo ovoce ztrácejí na hodnotě délkou skladování, klíčky jsou stravou bez jakéhokoliv úbytku vitamínů

 

Nakličováním lze získat s minimálními náklady chutný doplněk stravy s vysokým obsahem vitamínů. Při klíčení dochází v semenech k enzymatickým pochodům. Přijímá-li zrno vodu, enzymy se stávají aktivními a dochází ke přeměně organických látek v zrnu. Škrob se štěpí na jednoduché cukry, bílkoviny na aminokyseliny a tuky na volné mastné kyseliny. Klíčením roste v zrnu množství esenciálních aminokyselin, které tělo nezbytně potřebuje, stoupá až několikanásobně obsah vitamínů (především vitamínů skup. B -thiamin, riboflavin, pyridoxin, vit.C a vit. E).

Podle biochemických výzkumů působí chlorofyl a nitrolsidy obsažené v klíčcích proti zhoubnému rakovinému bujení.

V podstatě dochází k jakémusi oživení mrtvého semínka. Vzniká klíčící organismus který je plný hodnotných látek. To je důležité zejména v zimě a předjaří, kdy naše tělo dostává málo čerstvých a svěžích rostlin.

 

Zrna vhodná ke klíčení

Pšenice ozimá, Špalda, Kamut, oves, žito, ječmen, soja Mungo, hrách, cizrna, čočka, fazole

  • semínko hořčice, řeřichy a vojtěšky (Alfalfa)

- neloupaná pohanka a slunečnice

Pro začátečníky jsou vhodné čočka, Mungo a vojtěška.

A jak nakličovat?

Semínka dobře opláchneme, přibližně na 8 -12 hodin namočíme, poté slijeme zbylou vodu a propláchneme.

Je mnoho způsobů nakličování. Předem namočené zrno:

  1. semena nasypeme do sklenice a zakryjeme propíchaným umělohmotným víčkem nebo řídkým plátnem.

- 2-3x denně proplachujeme - vodu necháme vždy dokonale odtéct, aby klíčky nezačaly plesnivět

- postavíme ji na tmavé místo nebo zakryjeme utěrkou

- ke konci nakličování dáme sklenici na světlo, aby klíčky zezelenaly

  1. namočená semínka rozložíme na vlhkou utěrku a druhým koncem přikryjeme. Kropičkou 2-3x denně

pokropíme povrch utěrky.

  1. semínka nasypeme na vatu nebo na hlínu a několikrát denně kropíme aby nevyschla. Za 3-4 dny

narostou rostlinky, které postupně stříháme.

4. nebo v nakličovací misce (dá se objednat v obchodech se zdravou výživou)

 

ZÁSADY PRO NAKLIČOVÁNÍ:

  • Přesné dodržování doby klíčení není nutné.

  • Doba klíčení závisí na druhu semene a ročním období.

- Důležitým kritériem je chuť. Např. mladé slunečnicové klíčky mají chuť jemnou, starší klíčky ostrou.

- Naklíčená semínka uchováváme ve vlhkém plátně nebo ve sklenici překryté plátnem v ledničce.

Je velmi důležité dodržet systém proplachování, jinak semínka vyschnou a anebo se na nich může tvořit plíseň! (v takovémto případě se musí vyhodit).

 

Využití klíčků pro přípravu chutných a zdravých pokrmů:

Můžeme je konzumovat přímo jako součást přílohy (u slunečnice a pohanky je třeba odstranit slupky, nebo jíst pouze klíčky bez semínka).

  • přidávat do zeleninových salátů, do různých masitých jídel a polévek

  • posypeme jimi chléb nebo je vkládáme do baget

  • podáváme je jako součást zeleninového talíře apod.

  • tepelným zpracováním se ničí jejich cenné látky - přidáváme je až při konečné úpravě pokrmů.

  • U luštěnin nezapomeneme klíčky před konzumací 5-10 minut spařit, aby se zničily některé sloučeniny, které se klíčením odbourávají jen částečně.

 

ALFALFA (vojtěška) – Medicago sativa) je semínko euroasijské rostlinky, ze kterého klíčením ve vodě získáme křehké, vysoce výživné klíčky. Výhonky vojtěšky obsahují až 40 % bílkovin, mezi kterými najdeme všechny pro člověka nepostradatelné aminokyseliny. Klíčky vojtěšky jsou stejně jako každé jiné klíčky, čerstvá zelenina a ovoce tím nejideálnějším zdrojem vitamínů, minerálů a enzymů. Vojtěška se doporučuje pro děti, jimž se tato forma zeleniny "travička" většinou líbí a pro ženy, kterým dodává ideální kombinaci vitamínu C a železa. Její použití je vhodné i při žaludečních vředech, žaludečních potížích, nadýmání, protože vojtěška obsahuje takzvaný vitamín U - protivředový vitamín. Vojtěška je také dobré laxativum a mírné diuretikum (podporuje vylučování moči a práci ledvin), podporuje tvorbu mateřského mléka. Poslední vědecké výzkumy hovoří o vysokém preventivním účinkům klíčených semen proti nádorovým onemocněním.

 

Mungo - je ideální plodinou k nakličování. Naklíčená semena obsahují mimořádně mnoho bílkovin, železa a téměř všechny hlavní vitamíny skupiny B. K zachování nutriční hodnoty je vhodné naklíčené mungo konzumovat syrové nebo se doporučuje po naklíčení krátce povařit. Chutí připomíná zelený hrášek. Mungo se vyznačuje snadnou klíčivostí. Po 12 hodinovém namáčení ve vodě semena umístěte na ploché sítko a přikryjte vlhkou gázou. Dvakrát denně propláchněte. Takto nakličujte 3 - 6 dní. Konzumní zralost vrcholí, když klíčky dosáhnou délky asi 2 cm.

 

 

DIVOCE ROSTOUCÍ BYLINY

Na jaře je pro náš organismus velice přínosné konzumovat také divoce rostoucí byliny. Samozřejmě bychom byliny, které chceme konzumovat měli dobře znát. Můžete přidávat například mladé lístky břízy do salátu - čistí krev a ledviny, lístky z lesního jahodníku lze přidat do pomazánek, do polévek či k dušené zelenině, jitrocelové lístky mají hodně železa, křemíku a vitaminu C, uvolňují hleny z těla a upravuje vylučování. Používejte ho v malém množství - spíše jako koření - povařte v polévce, nebo přidejte při dušení zeleniny. Samozřejmě lze používat kopřivu např. do polévky, špenátu, nádivky, sekané, karbanátků. Mladé lístky lípy do salátu či na posypání polévky, listy maliníku, pampelišky, řebříčku obecného, květ pupalky, podbělu, lichořeřišnice, sedmikrásky... .Látky, které jsou v divokých bylinách obsaženy, zvyšují naši odolnost proti nemocem. Přidávejte si kvítky do pokrmů nebo na ně těsně před servírováním, krásně vám ozdobí talíř.

 

RECEPTy:

Zeleninový salát s naklíčeným ovsem

100 g naklíčených zrn ovsa, uzeného tofu nakrájené na tenké nudličky, 2 uvařené vejce, 1 cibule, 100 g barevných paprik, 50 g okurek, 1 rajče, sojová omáčka Shoyu či Tamari, 250 g bílého jogurtu, hořčice.

Zeleninu a vejce nakrájíme na malé kostičky nebo nudličky, dáme do mísy, Přidáme bílý jogurt smíchaný s kořením nebo tofunézu (majonéza z tofu), naklíčené zrna ovsa, tofu, dobře promícháme a dochutíme sojovou omáčkou a hořčicí. Necháme chvíli odstát v lednici a podáváme s chlebem.

Jarní salát z naklíčených fazolek Mungo

150 g naklíčených fazolek Mungo, 1 mladá karotka, kedlubna a svazek malých ředkviček, 2 jarní cibulky i s natí, 100 g směsi barevných paprik ( zelená, červená, žlutá ), 1 rajče, 1 malý bílý jogurt, sojová omáčka Shoyu či Tamari, koření dle chuti, čerstvá zelená nať.

Zeleninu nakrájenou na menší kousky a naklíčené mungo dáme do mísy a jemně ochutíme sojovou omáčkou. Bílý jogurt a koření smícháme s bylinkami a přidáme k zelenině. Zdobíme snítkou zelené natě nebo bylinek.

Zeleninová polévka s klíčky

1 l vody,1 cibule,2 rajčata, 1 mrkev,1/2 petržele, hrst polévkových nudlí, 1 dl naklíčené cizrny, 1 dl vojtěškových klíčků, 1 lžička soli,špetka bazalky (čerstvé nebo sušené).

Pokrájenou zeleninu vložíme do vroucí vody. Po 5 minutách hodíme do polévky nudle a vaříme dalších 5 minut.Nakonec přidáme naklíčené fazole,ochutíme bazalkou a osolíme. Podáváme zdobené vojtěškovými klíčky.

 

Klíčkový salát

1/2 hlávky ledového salátu, 1/3 pórku, 1 hlávka čínského zelí, 2 rajčata , kousek okurky, 2 dl podušených žampionů,. 1 červená paprika,2 dl naklíčených malých bílých fazolí, 2 dl nakl. vojtěšky, 1 lžíce za studena lisovaného oleje, sůl.

Zelí, rajčata a okurku nakrájíme na menší kousky, pórek na kolečka. Smícháme s klíčky a žampióny,osolíme a pokapeme olejem.

 

"Zelená revoluce" dle R. M. Nöckerové

2 strouhaná jablka, 1 dl klíčků vojtěšky, 1/2 dl pšeničné trávy nastříhané na kousky, 2 lžíce řeřichových klíčků, 2 lžíce slunečnicových klíčků, 2 lžíce naklíčené pšenice, 1 lžíce sezamového(lněného) semínka nahrubo umletého, šťáva z 1 pomeranče,1 kelímek bílého jogurtu.

Všechny přísady smícháme v misce a podáváme ke snídani. Pokrm nám dodá síly a vitalitu na celý den!

 

Delikatesní přílohová rýže s naklíčenými semínky

300 g rýže, 500 ml vývaru, sůl, 2 větší Červené cibule, olej, pepř, dobromysl, 400 g směsi naklíčených semínek ( cizrna, obilí, pohanka, ředkvičky... ), 2 papriky, 1 menší pórek, petrželka, pažitka.

Rýži propláchneme studenou vodou, necháme okapat. Pak ji zalijeme 400 ml vývaru, přidáme trochu oleje a červenou cibuli nakrájenou na plátky. Na malém ohni vše dusíme pod poklicí ( bez míchání ) dokud se všechna tekutina nevsákne ( objem rýže se výrazně zvětší a vytvoří se kanálky na průnik páry ). Přidáme směs naklíčených semínek, nakrájené papriky a pórku. Dochutíme pepřem a dobromyslem, zalijeme zbylým vývarem, dobře promícháme a přikryjeme poklicí. Vše pomalu dusíme cca 5 minut. Poté přidáme nasekanou petrželku nebo pažitku, znova promícháme a v případě potřeby podlijeme co nejmenším množstvím vody. Odstavíme z ohně a přikryté poklicí necháme cca 10 minut stát. Tuto vynikající a zdravou přílohu podáváme s různými omáčkami, zeleninou nebo masem. Poznámka: větší klíčky ( ředkvička, sója, vojtěška ) nebo mladé rostlinky

( řeřicha ) přidáme k rýži až po odstavení ze sporáku nebo je sypeme přímo na talíře.

 

Naklíčená cizrna na rajčatech

3 šálky naklíčené cizrny, 2 cibule, 3 lžíce oleje, 1 šálek zeleninového vývaru, 500 g rajčat, 4 stroužky česneku, pepř, mletý koriandr, 150 ml kysané smetany, špetka oregána a saturejky.

Pokrájenou cibuli zpěníme na oleji. Přidáme k ní naklíčenou cizrnu, opražíme, okořeníme, zalijeme zeleninovým vývarem a dusíme do poloměkka. Přidáme oloupaná a nakrájená rajčata, oregáno, saturejku a společně chvíli provaříme. Odstavíme z ohně a před podáváním přimícháme smetanu ochucenou s rozetřeným česnekem. Zdobíme nasekanou petrželovou natí. Podáváme s chlebem, rýží nebo vařenými brambory.

 

 

Sardinková pomazánka s klíčky vojtěšky

40 g naklíčené vojtěšky, 100 g sardinek, 1 Lučina, uvařené a jemně nastrouhané vejce, 1 nakrájená cibule, sůl, pepř, 1 čajová lžička hořčice.

Sardinky vymícháme s Lučinou do hladka, přidáme uvařená a nastrouhaná vejce, cibuli, ochutíme solí, pepřem a hořčicí. Pomazánku natíráme na chléb, pečivo nebo toasty a bohatě zdobíme naklíčenou Vojtěškou. Tuto pomazánku můžeme použít i na plnění vajec, přičemž klíčky Vojtěšky tvoří zdravou a velice dekorativní ozdobu.

 

Pestrý salát s naklíčenými semínky

100 g naklíčeného hrášku, 100 g naklíčené pohanky, 150 g čínského zelí nakrájeného na tenké nudličky, 1 rajče nakrájené na kostičky, 1 větší nakrájenou cibuli, 2 lžíce za studena lisovaného oleje, 2 lžíce citrónové šťávy, 1 velký bílý jogurt, 50 g sterilované červené papriky nebo kapie, 4 lžíce ostrého kečupu, 2 utřené stroužky česneku, sůl, pepř, 3 lžíce směsi nasekaných čerstvých bylinek ( oregano, tymián, saturejka, petrželka, pažitka, aj. )

V salátové míse smícháme naklíčený hrášek, naklíčenou pohanku, zelí, rajče a cibuli, přidáme olej, citrónovou šťávu a necháme chvíli odležet. Do bílého jogurtu přidáme rozmixovanou sterilovanou kapii, kečup, česnek a 2 lžíce bylinek. Dochutíme solí a pepřem. Připravenou zálivku přidáme k nakrájené zelenině a semínkům. Podáváme v salátových sklenicích. Povrch jednotlivých porcí posypeme zbylými bylinkami.

 

Naklíčená pšenice s ovocem

100 g naklíčených zrn pšenice, 1 banán, 1 broskev, 1 meruňka, 50 g rozinek, citrónová šťáva, Javorový sirup.

Ovoce nakrájíme na drobné kousky, zakapeme citrónovou šťávou, přidáme rozinky, naklíčená zrna pšenice a osladíme Javorovým sirupem.

Ovocný salát s jogurtem a naklíčeným žitem

100 g naklíčeného žita, 1 bílý Biojogurt, 250 g různého ovoce ( jablko, meruňky, černý a červený rybíz, banán ), trochu kokosových plátku, med nebo Javorový sirup

Různé ovoce nakrájené na drobné kousky smícháme s naklíčeným žitem, přidáme kokosové plátky polámané na menší kousky a spojíme ovocným nebo bílým jogurtem. Můžeme dosladit medem nebo Javorovým sirupem.

Meruňkové pyré s naklíčeným žitem

200 g zralých nebo kompotovaných meruněk, 100 g naklíčeného žita, mandlové lupínky.

Meruňky rozmixujeme a smícháme s naklíčenými zrny žita. Podáváme v pudinkových sklenicích a hustě posypeme mandlovými lupínky.


Mléčné produkty v těchto receptech lze nahradit sojovými výrobky a sůl sojovou omáčkou Shoyu nebo Tamari.

 

NTg3MTNhZ