SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

» LÉČENÍ STRAVOU

Léčení stravou


Cyklus Léčení stravou je o používání zdravých potravin, o tom, jak je nejlépe upravovat, aby si zachovaly pro organismus důležité látky, o správných návycích při jídle, aby se nejlépe využily všechny hodnotné složky potravy, prostě aby je tělo co nejlépe zužitkovalo. Všechny suroviny uváděné v receptech jsou ke koupi v obchodech se zdravou výživou.

- V dnešní době nastává velký boom zdravého stravování. Je to nevyhnutelné neboť, zdravotní stav naší populace se bohužel i přes stále modernější a pečlivější lékařskou péči zhoršuje. Přibývají chronická onemocnění, imunitní systém mnoha lidí často selhává. Za příčiny nemocí se dnes určuje nejen stres, ale hlavně nesprávné stravovací návyky.

- Během staletí se lidstvo ustálilo na určitém způsobu stravování, který spolehlivě udržoval optimální tělesnou rovnováhu.

- Vlivem technických vynálezů - v cestování, chemickém průmyslu, technologiích pěstování (skleníky, chemické postřiky) technologie výroby (rafinace cukru, výroba bílé mouky) se stravování podstatně změnilo. S tímto pokrokem se bohužel zdravotní stav lidí ale začal zhoršovat. Ubylo sice nemocí a úmrtí z epidemií, ale začali se v obrovském množství rozvíjet „civilizační choroby“.

- Jíme v zimě ovoce a zeleniny, které byl lidský organismus po celá staletí zvyklý konzumovat pouze v době jejich sklizně, nebo je vůbec neznal a neumí je bezproblémově strávit. Navíc tropické ovoce velmi ochlazuje organismus, což je pro něj v chladnějším počasí velkou zátěží. Pro jeho uchování je používáno mnoho chemických přípravků. Kombinace těchto faktorů často způsobuje alergické reakce.Také jeho dovoz do vzdálených zemí je pro Matičku Zemi velkou ekologickou zátěží.

- Na světě existuje mnoho takzvaně „zdravých stravovacích systémů“ jako je: Fit pro život, Makrobiotika, Čínský systém stravování podle pěti elementů, stravování podle krevních skupin, metabolického typu atd. Některé jsou založeny na vědeckých výzkumech, jiné na staletých zkušenostech, jiné na zkušenostech jednoho člověka.

- Měli bychom si uvědomit, v jakém podnebném pásu žijeme a jak se stravovali naši předci. Člověk, který se stravuje pouze syrovým ovocem , ořechy a semeny může být třeba i dva roky fit. Jeho organismus žije z vytvořených zásob. Jeho tělo však začne časem strádat. Tento způsob stravování může být vhodný pro obyvatele tropů, ne však pro Středoevropana.

- Mnohdy stačí pouze vyřadit nevhodné nebo příliš často používané suroviny či způsoby vaření a nahradit je za zdravější. Už to často způsobí zlepšení zdravotního stavu.

- Největším stravovacím prohřeškem pro lidský organismus je přejídání a konzumace nekvalitních potravin.Trávící systém nestihne vše zpracovat, vstřebat a škodliviny vyloučit z těla ven. A tak je ukládá do tkání kde znemožňují správné fungování organismu.

Jídlo dnes bohužel pro mnoho lidí znamená pouze krátkodobý požitek a nepřemýšlí o tom, že by mělo být kvalitním pohonem, pro náš vnitřní motor.

Pár jednoduchých zásad:

- pokrm by měl být upraven a zkombinován tak, aby nenadýmal – jídlo by nemělo by v břiše kvasit
- důležité je pravidelné každodenní vyprazdňování !!!
- pozor na překyselení organismu (příčina mnoha onemocnění)
- důležitý je dostatečný časový odstup mezi jídly (pro dokonalé strávení jídla)
- připravovat pro své tělo co nejjednodušší jídelníček (jednoduché jídlo je snadněji stravitelné)
- nesledovat a neprobírat pří jídle negativní informace
- našemu zdraví také velmi prospěje, když nebudeme jíst před spaním. Naše mysl i tělo jsou unavené, těšíme se, že si v noci odpočineme, ale přitom nutíme naše vnitřní orgány pracovat!
- nutné je dostatečné prožvýkání (40-50x každé sousto) = dostatečné proslinění pokrmu. Již ve slinách jsou totiž obsaženy důležité trávící enzymy.
PROČ DŮKLADNĚ ŽVÝKAT?

Glukóza z uhlovodanů v potravě se začíná vstřebávat již v ústech při žvýkání. Sliny obsahují enzym amylázu, který zahajuje proces štěpení polysacharidů na jednoduché cukry.
Proto nám potraviny s vysokým obsahem polysacharidů připadají po důkladném rozžvýkání stále sladší. (mrkev, celozrnný chléb, celozrnná rýže…). Na rozdíl od uhlovodanů neovlivňují enzymy obsažené ve slinách ani tuky ani bílkoviny. Amyláza (obsažená ve slinách) která tráví uhlovodany je mírně alkalická, kdežto trávení bílkovin probíhá v kyselém prostředí žaludku a je dokončeno ve dvanácterníku a tenkém střevě. Trávení tuků probíhá za přítomnosti žluče v nejnižší části trávícího ústrojí.

- Cítíte-li po jídle únavu, tak jste buď zkonzumovali velké množství jídla, nebo byla použita nevhodná kombinace potravin

MENŠÍ MNOŽSTVÍ ZKONZUMOVANÝCH POTRAVIN = VÍCE PENĚZ NA KVALITNĚJŠÍ POTRAVINY

Žaludek spolu s tlustým střevem, tvoří ochranný štít proti nemocem, takže bychom se měli naučit přemýšlet, čím je naplníme.
Průměrný Evropan zkonzumuje ročně 2-3 kg chemických aditiv neboli éček, což je obrovské množství.
Doporučuji ku přečtení knihy s touto problematikou od Terezy Vrbové: Víme co jíme aneb průvodce éčky a od Víta Syrového: Tajemství výrobců potravin.

Zdravé potraviny jsou o něco dražší, ale kvalitnější. Lidé, kteří se zdravěji stravují nebývají po jídle unavení, jsou výkonnější a nejsou tak často nemocní - ušetří za léky, lékaře a nebývají tak často pracovně neschopní. (Věřím, že časem bude jedním z dotazů zaměstnavatelů při přijímacích pohovorech, jaký má uchazeč stravovací režim.)

PITNÝ REŽIM:
Při nedostatku tekutin se krev zahušťuje, hůře proudí a tím se snižuje přívod živin do tkání a průtok krve ledvinami.To vede k horšímu odbourávání a vylučování škodlivých látek z těla.
Velmi důležité, je tedy pro naše zdraví dodržovat správný pitný režim – měli bychom pít často během dne, po doušcích alespoň 2 l denně, přes léto ještě mnohem více.. Do množství přijatých tekutin by se měla započítávat i voda přijatá v ovoci, polévce…. Množství potřebné tekutiny si každý určuje sám, podle toho, kolik vody přijal vázané v pokrmech. (v polévce, ovoci…) Voda v kávě se však do pitného režimu započítávat nemůže. Káva v organismu působí tak, že naopak ještě vodu z těla odvádí.
Velmi prospěšné je do organismu zařadit kaše uvařené z celých obilných zrn. Obsahují totiž hodně vázané tekutiny.

Množství přijatých tekutin by se také mělo přizpůsobit podle ročního období a teploty. Prší-li nebo je vlhko a zima, stačí pít mnohem méně, nežli v teplém počasí. Každý člověk by se měl naučit přemýšlet o tom, kolik by v daný den měl přijmout tekutin v závislosti právě na počasí a typu zkonzumovaného jídla (jestli jsme snědli tekutější nebo hustější jídlo).

Žaludek by měl po jídle být zaplněn z jedné třetiny jídlem, z jedné třetiny tekutinou a poslední třetina má zůstat prázdná, aby mohlo dojít k rychlému a dokonalému strávení jídla. Staré moudré přísloví „Jez do polosyta a pij do polopita“ je velmi moudré a měli bychom jej dodržovat.
Na každodenní pití je výborná čistá voda s citrónovou šťávou.

- Správná výživa bez pohybové aktivity je nedostačující. Zdravé jídlo = zdravá krev, dostatek pohybu = zdravá lymfa (druhá důležitá tkáňová tekutina v našem těle, odnáší z tkání odumřelé buňky, odpadové produkty látkové výměny… . Bílé krvinky, které lymfa obsahuje se podílejí na obranných reakcích organismu atd.).

Konečně snad i ve školách a školkách bude brzy zavedena takzvaná ochranná strava, kdy se změní povinný spotřební koš surovin a zastaralé normy pro vaření. Ve školkách, kde se tato strava zavela, se významně snížila nemocnost děti. (např. mateřská školka v Crudimi)

BIOPOTRAVINY
Biopotraviny jsou nejkvalitnější potraviny na našem trhu. Jsou zpracovány z kontrolovaných a certifikovaných produktů ekologického zemědělství. Nepřekyselují organismus a jejich pěstování je etické a nepoškozuje přírodu. Koupí biopotraviny podpoříte nejen své zdraví, ale i zemědělce, kteří už nechtějí více „zachemizovávat“ naši planetu.

 

MzIyZmY5M