SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

»

Mořské řasy NORI – mořská pertžel

(porphyra tenera)

Nori je jednou z nejrozšířenějších a nejpopulárnější ze všech mořských řas, která má vynikající chuť. Dá se rychle a lehce upravit a má mnohostranné využití.

Nori nejvyšší kvality pochází z Japonska.Pěstování Nori je složitý proces vyžadující značnou dovednost, kvalitní setbu, správnou teplotu, neznečištěné prostředí, správné načasování setby a sklizně a metody sušení. Tato řasa roste na sítích v pobřežních vodách a zralá se sbírá za odlivu ručně nebo nasávacím čerpadlem. Nori se po vylovení jemně naseká na hustou kaši a suší se na slunci na tenké listy na bambusových rohožích.

Nutriční hodnoty Nori jsou jedinečné. Je mezi řasami jedním z nejbohatších zdrojů bílkovin.(ve 100g řasy 35g bílkovin, což je přibližně 2x více než maso)

Obsahuje olej E.P.A., který je efektivní při prevenci ateriosklerozy, taurin (druh aminokyseliny, která pomáhá snižovat krevní tlak), dále řadu vitamínů A (až 11 000 jednotek-téměř tolik, jako mrkev!), B a C, a také vegetariány někdy postrádaný vit. B12, dále řadu minerálů a chlorofyl. Nori, jako všechny řasy, obsahuje hodně jódu, aby zabránila tvorbě „volete“ - zvětšení štítné žlázy. Je též lékem na chudokrevnost.

 

2 listy řasy NORI poskytují následující živiny: vit. A = 45 g špenátu; vit. B2 = 50-60 g vepřového masa; vápník = 1 vejce nebo 200 ml mléka; železo = 1 vejce nebo 600 ml mléka.

 

Řasy- (mořská zelenina) obsahují o 10 až 20% více minerálních látek než pozemní zelenina. Navzdory svému vysokému stupni absorbce minerálů z mořské vody zásadně nepřijímá škodlivé látky tak, jak to dělají ryby. Kde je stupeň znečištění vysoký, tam řasy přestanou růst. Nori obsahuje kyselinu alginovou, která je schopna v lidském těle na sebe vázat těžké kovy a další toxické látky a vylučuje je přirozenou cestou. Rozpouští tuky a "uklízí" nahromaděný hlen v těle.

Protože Nori může snížit hladinu cholesterolu v těle tím, že působí podpůrně při rozpouštění a vylučování usazenin tuku, je důležitá zejména pro lidi, kteří v minulosti konzumovali nebo konzumují nadměrné množství mléčných produktů a masa.

Nori posiluje paměť, srdce a tenké střevo. Pomáhá také při trávení a proto je vhodné ji podávat v kombinaci s pečenými a smaženými jídly.

Mořská zelenina je alkalická (zásadotvorná), vyrovnává tak překyselení organismu, což bývá příčinou mnoha nemocí.

 

Při plánování jídelníčku pamatujte, že řasy mají být servírovány v malých množstvích, ale pravidelně. Používají se spíš jako koření při vaření luštěnin (jsou rychleji uvařeny), nebo polévek či zeleninových jídel pro zvýraznění chuti a zhodnocení pokrmu.

 

pro srovnání 100g Nori obsahuje: kravské mléko:

vláknina 4,7g 0g

bílkoviny 35g 3,5g

tuk 0,7g 3,5g

sacharidy 39,6g 4,9g

vápník 470mg 18mg

železo 23mg 2,2mg

jód 0,5mg 0

fosfor 510mg 93mg

vitamin B1 0,25mg 0,03mg

vitamin B2 1,24mg 0,17mg

vitamin B12 100µg 0,45µg

niacin 10mg 0,1mg

vitamin C 10mg 1mg

vitamin A IE 11000 140

Řasy nori je nutné skladovat v suché a uzavřené nádobě.

 

Dobrá kvalitní nori je trošku lomitelná a lesklá, proti světlu pravidelně zeleně prosvítající.

 

Řasy jsou posuzovány podle barvy, vůně a chuti. Jakékoli chemikálie a další syntetické látky použité při produkci těchto řas snižují jejich kvalitu. Proto existuje několik hledisek, jak ji rozlišovat:

 

 

BARVA

LESK

VŮNĚ

VYSOKÁ KVALITA

purpurově černá

zářivý

přírodní

NÍZKÁ KVALITA

zelenočerná

matný

syntetická

 

Zvláštní použití : na poranění kůže, např. říznutí nožem, odřeniny apod. - ránu vyčistíme, opražíme nad plamenem kousek nori, nasliníme ho a přiložíme na předem staženou ránu. Necháme působit jeden den i déle až řasa odpadne a rána je zcela zahojená.

Typické použití: na sushi (rolády s různou náplní), rýžové koule.

 

Příprava: Řasy vaříme asi 5 min. Řasy jsou také poživatelné, jakmile se trochu opraží nad plamenem, až zesvětlí na jasně zelenou barvu (asi po 5 sec.). Potom se rozdrtí a nasype na hotové jídlo nebo se celý list použije na sushi rolky. Může se také nakrájet na proužky a použít na ozdobu Plátky řasy se mohou plnit rizotem či sojovým sýrem TOFU s cibulí a zeleninou a zapékat jako závitky. Jako koření do salátů se smíchají se solí a opraženým tlučeným sezamovým semínkem.

 

Řasy NORI a ARAME s těstovinami:

250 g celozrnných těstovin, 2 lžíce rozdrobených řas NORI předem opražených, 2 lžíce uvařených řas ARAME, 100 g mrkve, 1 malý pórek, 1 lžíce sezamového oleje, 2 lžíce sójové omáčky. Uvaříme těstoviny, na oleji osmahneme nakrájenou mrkev a pórek, uvařené řasy, nakonec přidáme sójovou omáčku, zasypeme práškem z řasy NORI a zdobíme petrželkou.

Nori závitky

2 listy nori, ? šálku uvařené celozrnné rýže (lepivá konzistence), 1 uzené tofu (tofu párky z Dobrušky) okurka, černá ředkev, umeocet (citrónová šťáva). Nori si opražíme: list řasy uchopíme a asi 3 sekundy jím kroužíme nad plamenem ve výšce zhruba 25-30cm až řasa zezelená.Takto upravený list nori rozložíme a pokapeme umeoctem , aby byl vlhký. Na něj rozložíme rýži ve velmi tenké vrstvě. Na jednom okraji -"horním" necháme 2cm volný. K"dolnímu"okraji položíme široký proužek okurky, k němu tofu párek nebo pruh uzeného tofu (vedle sebe se vám vejdou dva kusy) a posypeme nastrouhanou ředkví. Celý list opatrně srolujeme. Pro lepší manipulaci při rolování se používá bambusová rohožka. Závitek necháme ztuhnout, krájíme na kolečka ostrým nožem (po každém řezu ho namočíme do teplé vody). Jednotlivá kolečka lze pokapat dresinkem. List nori lze plnit jakoukoliv kombinací uvařené obiloviny, luštěniny a zeleniny. Zabalené v potravinové fólii se výborně hodí na cesty.

 

Smažené nori

Nastříháme si proužky nori 2-3 cm široké, ty namáčíme do těstíčka (hladká celozrnná mouka, sojová omáčky shoyou, voda) a rychle osmažíme po obou stranách na sezamovém oleji. Pro lepší a rychlejší manipulaci uchopte plátky pinzetou, řasa se pak nepřipálí. Olej rozehřát na 180°C, nenechat přepálit.) Smažené nori servírujeme spolu se zeleninovým jídlem jako doplněk.

 

YjVlZT