SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

»

 

CIZRNA BERANÍ neboli ŘÍMSKÝ HRÁCH

 

Cizrna - má jemně oříškovou chuť a poskytuje mnoho možností pro potravinářské využití. Převážně jsou konzumována celá zrna, odslupkovaná zrna nebo se připravuje cizrnová mouka.

- Prvním krokem při kuchyňské úpravě cizrny je namáčení nebo až naklíčení. Namáčením se urychluje vaření a zlepšuje stravitelnost. Kromě vaření se používají další způsoby úpravy cizrny - fermentování, paření, smažení či pražení semen.

Jedním z nejznámějších pokrmů z cizrny je španělská cizrnová polévka.

- Ve středomoří se s oblibou konzumuje kaše připravovaná z uvařených semen. Pro děti je pochoutkou pražená cizrna obalovaná cukrem nebo osolená. Cizrnová mouka se přidává do nejrůznějších pekařských produktů. Samostatně nebo jako chutná zeleninová příloha se konzumují také vařená nebo nevařená zelená semena.

- Mladé rostlinky cizrny se používají k přípravě salátů. Na jižní Moravě a Slovensku se konzumovala jako příloha a často se z ní připravovaly různé zeleninové polévky, kterým dodávala výbornou "kuřecí" chuť.

- Cizrna má i svou kávovinovou historii. Pražená byla známá jako "Café de France" od 18. Století, zejména v okolí Dijonu. Na Balkáně bylo téměř tradicí, že pravou zrnkovou kávu připravovali s přidáním malého množství pražené a umleté cizrny, což nápoji udržovalo žádoucí pěnu.

 

Z hlediska nutričních vlastností patří cizrna mezi nejkvalitnější luskoviny vhodné pro lidskou výživu. Je nepostradatelnou složkou stravy vegetariánů a doporučuje se zvláště pro děti a těhotné ženy. Kvalita semen je daná vysokým obsahem cukrů, bílkovin a vlákniny. V sacharidech je nejvíce zastoupen škrob (cca 47%) a rozpustné cukry 5-9%. Cizrna má 15-30% bílkovin. Z hlediska aminokyselinového složení je cizrna dobrým zdrojem lysinu (cca 7%), nízké hodnoty vykazují sirné aminokyseliny (metionin a cystin). Tuk tvoří 6-7% a z mastných kyselin je významný zejména vysoký podíl kyseliny linolové. Množství vlákniny se pohybuje mezi 5-19%. Cizrna je bohatým zdrojem vápníku, manganu, železa a vitaminu E a B15 (kyseliny pangamové). Stejně jako ostatní luštěniny obsahují i semena cizrny antinutriční látky nepříznivě ovlivňující stravitelnost. Jejich účinky je možné eliminovat namáčením, klíčením a tepelným zpracováním semen.

 

Cizrna má jemně oříškovou chuť. Používá se stejně jako hrách, zejména na přípravu polévek, kaší, příloh a salátů , ale i na sladko. Vzhledem k tomu, že se cizrna pomaleji vaří je dobré ji na 6-12 hodin namočit. Namočením do slané vody urychluje měknutí a zlepšuje chuťové vlastnosti cizrny. Slanou vodu slijeme, zalijeme čistou vodou a vaříme asi 2 hodiny, v tlakovém hrnci 40 minut.

 

POUŽITÍ CIZRNY: (podobné jako u hrachu)

- na polévky

- jako přílohu

- cizrnová kaše - rozmixovanou cizrnu dochutíme česnekem a majoránkou, přidáme sůl či sojovou omáčku Shoyu. Polijeme osmaženou cibulkou. Podáváme se zeleninou a masem.

- karbanátky, placičky

- Římské placičky- polotovar, jen se smíchá s vodou a usmaží (lze upéci bez tuku na pánvi).

- cizrnový salát - zeleninový s naklíčenou nebo uvařenou cizrnou.

- pomazánky – rozmixovanou cizrnu dochutíme česnekem, křenem nebo cibulí, rozdrceným opraženým sezamovým semínkem, kořením dle zvyku.

- Cizrnové „rizoto“ – uvařená cizrna, mleté maso, žampióny, zelenina, koření…

- na klíčení

 

Hummus

Jedná se o tradiční jídlo východu, připravuje se v mnoha variantách. Základem je cizrna, citrónová šťáva a další koření.
1 hr cizrny, bobkový list, 5hr vody, 1člž wurzlu, šťáva z jednoho citrónu, 3-6 stroužků česneku, 0,5člž koriandru, 0,5 čaj. lž kukuminu (římský kmín), svazek zelené petržele, sůl, 1pl tachini.
Cizrnu namočíme přes noc do vody, ráno vodu slijeme. Přidáme čerstvou vodu, bobkový list, wurzl a vaříme v tlakovém hrnci 1,5 hodiny. Vývar slijeme do hrnku a cizrnu dáme do mixéru. Přidáme citrónovou šťávu, zelenou nať petržele, koření a sůl. Mixujeme do hladka, podle potřeby přidáme trochu vývaru nebo sezamového oleje a tachini.

 

FALAFEL

Z hummusu snadno uděláme falafel. Hummus zahustíme ovesnými vločkami a necháme v lednici odležet. Potom z hmoty tvarujeme kuličky, které smažíme na oleji. Podáváme s tachini (sezamové máslo), nastrouhanou ředkví a rajskou šťávou.

MUSAKA S CIZRNOU

2hr uvařené cizrny, 1ks lilku, 1/2kg brambor, cibule, olej, česnek, rajský protlak, dobromysl, máta, soj. omáčka, 1pl maizeny, 1/2hr vody.
Pečící mísu vymažeme olejem a klademe jednotlivé vrstvy - nakrájená cibule, lilek, máta, brambory, česnek, cizrna, dobromysl, soj. omáčka. Všechno zalijeme rajským protlakem s maizenou a vodou. Pečeme 45 minut při 180°C.

 

VESELÁ ZELENINOVÁ POLÉVKA - 4 porce
200 g cizrny, 1 1/2 l vody, 4 stroužky česneku, 1 cibule, 5 polévkových lžic olivového oleje, zeleninový vývar, pepř, bylinná sůl, bobkový list,1 větší brambor, 5 mrkví , 1 malý kousek celeru, 1 kedlubna, 1 pórek, mořská sůl
Návod k přípravě: Cizrnu umyjte a nechejte přes noc namočenou a další den ji uvařte. Po hodině vaření přidejte nakrájený česnek, na malé kostičky nakrájenou cibuli, olivový olej, zeleninový vývar, ochuťte bylinnou solí, pepřem a bobkovým listem. Nakrájejte brambor na kousky, mrkve na plátky, kedlubnu a celer na proužky a také přidejte.
Do hotové polévky vhoďte nasekaný pórek, čerstvě namletý pepř a sůl. Celková doba vaření je podle tvrdosti vody je 1 1/2 - 2 hodiny.

 

CIZRNOVÁ PÁNEV
400 g cizrny, 1 1/2l vody, 1 polévková lžíce curry, 1 čajová lžička chili, 2 polévkové lžíce pomleté kurkumy, 2 čajové lžičky hořčicových semínek, 1 čajová lžička kmínu, 2 polévkové lžíce másla nebo jiného tuku, mořská sůl, 100 g kokosu, petrželka.
Návod k přípravě: Cizrnu nechejte ve vodě 10 – 12 hodin nabobtnat. Na másle za stálého míchání opékejte 5 minut curry, chili, kurkumu, hořčicová semínka a kmín, přidejte cizrnu a 1 1/2 - 2 hodiny vařte při nízké teplotě. Nechejte odpařit přebytečnou tekutinu. Osolte, přidejte na sucho opražený kokos a zamíchejte. Posypte petrželkou.

 

CIZRNOVÝ „ EINTOPF „
1 polévková lžíce olivového oleje, 1 hrnek nakrájené cibule, 3 stroužky česneku, 2 hrnky na plátky nakrájených žampiónů, 1 hrnek na kousky nakrájené mrkve, špetku skořice, 3 hřebíčky, 2 velká rajčata, 3 hrnky uvařené cizrny, 1/2 hrnku odpeckovaných oliv, čajová lžička tymiánu, 1/2 hrnku nasekané petrželky, 1 polévková lžíce citrónové šťávy, bílý pepř, mořská sůl.
Návod k přípravě: Nechejte 5 minut podusit cibuli a česnek v troše oleje. Přidejte hřiby a mrkev a 5 minut poduste. Přidejte skořici, hřebíček, bílý pepř, mořskou sůl a nakrájená rajčata, nechejte ještě 15 minut dusit. Nakonec přidejte cizrnu, olivy, tymián, citrónovou šťávu a polovinu petrželky. Vařte dalších 15 minut. Zbytkem petrželky posypeme a teplé servírujte.

 

POMAZÁNKA Z CIZRNY
1 hrnek cizrny, 1 cibule, hrst pažitky, sůl
Návod k přípravě: Cizrnu po namočení uvařte do měkka a rozmixujte, případně propasírujte. Osolte a zamíchejte jemně nastrouhanou cibuli a nakrájenou pažitku.
Cizrna je vhodnou plodinou k nakličování. Po 12 hodinovém namáčení ve větším množství vody semena umístěte na ploché sítko a přikryjte vlhkou gázou. Čtyřikrát denně proplachujte. Takto nakličujte 3 dny. Konzumní zralost vrcholí ještě než klíčky dosáhnou délky semene, protože později hořkne. Naklíčená semena 3-5 minut poduste, tak se zničí nadýmavé látky.

 

CIZRNA NA RAJČATECH
3 hrnky naklíčené cizrny, 1 cibule, olej, mletý koriandr, kurkuma, pepř, zeleninový vývar, 500g rajčat, bazalka, 3 stroužky česneku, kysaná smetana, petrželka
Návod k přípravě: Nakrájenou cibuli osmahněte na oleji, přidejte naklíčenou cizrnu, koření, zeleninový vývar a duste do poloměkka. Potom přidejte pokrájená rajčata a vařte do měkka. Před podáváním vmíchejte kysanou smetanu s rozetřeným česnekem a petrželkou.

 

KARBANÁTKY Z NAKLÍČENÉ CIZRNY
100g slunečnicových semen, 200g naklíčené cizrny, 50g hladké celozrnné mouky, majoránka, pepř, sůl, strouhanka, olej
Návod k přípravě: Slunečnicová semena a naklíčenou cizrnu chvíli poduste ve vodě, potom pomelte, přimíchejte mouku, koření a sůl. Vypracujte tuhé těsto, vytvarujte karbanátky a obalte je lehce ve strouhance. Smažte na rozpáleném oleji. Podávejte s vařenými bramborami

 

M2M1N