SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

»

ČOČKA

 

Čočka je velmi starou kulturní rostlinou. Pochází z jihovýchodní Asie, v současné době se pěstuje i v oblasti Středozemního moře. Byla známá už ve starém Egyptě, kde platila za potravu chudých. Na severu Evropy, kam se dovážela se stala naopak jídlem boháčů.

Existuje v několika druzích lišících se barvou a velikostí (od 4 do 7 mm), u nás se prodává zejména hnědý druh, často označovaný jako „zelená čočka“.

 

Vysoký obsah dobře stravitelných bílkovin s velkým podílem esenciálních aminokyselin ji řadí mezi nejcennější luštěniny.

 

Čočka obsahuje mnoho rozpustné i nerozpustné vlákniny. Rozpustná vláknina pomáhá snižovat škodlivý LDL cholesterol a působí preventivně proti rakovině. Snižuje riziko vzniku cukrovky i srdečně-cévních onemocnění.

Čočka je vynikajícím zdrojem draslíku, mědi a železa, ale také kyseliny listové a proto je velmi vhodné ji přijímat v těhotenství a v době menstruace.

Vysoký obsah vitamínů skupiny B (niacin 2-2,5mg), lecitinu, hořčíku a vápníku činí z čočky výborný prostředek proti neurózám, depresím, stresům apod. Vysoký obsah železa, mědi přispívá ke zlepšení krvetvorby.

Díky svým dietetickým vlastnostem je velmi vhodnou potravinou pro diabetiky.

Někteří autoři nedoporučují čočku jíst příliš často nemocným dnou a revmatizmem, a to pro vyšší obsah purinových látek, které se metabolizují na kyselinu močovou (obsah purinů se dá velmi snížit správnou kuchyňskou úpravou!!!).

 

ČOČKA ČERVENÁ

 

Tento druh čočky má po oloupání hnědé slupky červené zbarvení. Chybějící slupka přispívá ke zlepšení stravitelnosti a ke snížení nadýmání. Nemá však již schopnost klíčit. Při vaření se mění její barva z červené na žlutou a má tendenci se velmi rychle uvařit a rozpadnout. Proto je vhodná především do polévek a pikantních předkrmů nebo jako příloha. Je těžké se vyvarovat tomu, aby nám nevznikla kaše. Nic se neděje, v indické kuchyni jsou například takovéto kaše velmi oblíbené. Následující recepty Vám ukáží, že má červená čočka v kuchyni své místo.

Původ této čočky je zřejmě turecký, dnes je rozšířena v celé Asii a postupně i v Evropě.

 

Základní příprava:

Červenou čočku propláchněte, vložte do vody, přiveďte k varu, vařte 10 – 15 minut do měkka. Před dovařením přidejte sůl nebo umeocet.

 

RYCHLÁ POLÉVKA Z ČERVENÉ ČOČKY S UZENÝM TOFU (3 porce)

 

Polévka je zahuštěná rozvařenou čočkou, je sytá a její předností je zejména rychlá příprava díky zpracovatelským vlastnostem červené čočky.

 

1 pol.lž oleje, 1 cibule, 1/2 čaj. lž mleté papriky, 7 šálků vody (1š = 1,4 dl), 1,5 šálků červené čočky, 1 čl wurzlu (bio koření), 4 stroužky utřeného česneku, 1 pl miso pasty rýžové nebo sojovou omáčku Shoyu, 3/4 čl majoránky, 1/2 kostky uzeného tofu.

Na oleji podusíme nakrájenou cibuli, zasypeme paprikou a ihned zalijeme vodou.

Přidáme červenou čočku a vaříme téměř do rozvaření asi 12-15 minut.

Ochutíme kořením, přidáme česnek a nastrouhané uzené tofu, necháme projít varem a odstavíme.

Při podávání ozdobíme nasekanou petrželovou natí a přelijeme olejem.

 

Červená čočka jako příloha (3 porce)

200 g červené čočky, 400 ml vody, 1 bobkový list, 1 hřebíček, 1/2 čajové lžičky majoránky, 1 šalotka, 2 stroužky česneku, 1/2 čajové lžičky mořské soli, 2 polévkové lžíce sójové omáčky, černý pepř, čerstvě pomletý.

Červenou čočku přiveďte k varu, přidejte bobkový list, hřebíček, majoránku, šalotku a stroužky česneku a vařte do měkka při mírné teplotě bez zakrytí 10 – 15 minut. Vmíchejte mořskou sůl, sójovou omáčku a čerstvě namletý pepř a nechejte ještě chvíli vařit.

Červená čočka s česnekem a jarní cibulkou (4 porce)

500 g červené čočky, 1 čajová lžička kurkumy, 1/2 čajové lžičky kmínu, 6 – 7 česnekových stroužků, 50 g másla nebo rostlinného oleje, 4 – 5 jarních cibulek

Čočku omyjte, vařte s kurkumou a kmínem do měkka ve slané vodě asi 10-15 minut. Rozmixujte na kaši. Stroužky česneku nakrájejte na jemné proužky a opatrně orestujte na másle nebo rostlinném oleji, nesmějí zhnědnout, neboť potom chutnají hořce. Vzniklý tuk z restování přelijte přes kaši a na konec ji posypte nakrájenou jarní cibulkou. Servírujte jako přílohu k pečenému masu.

Rýže NATURAL s červenou čočkou a jarní cibulkou (2 porce)

180 g NATURAL rýže, 1 čajová lžička soli, 70 g červené čočky, 2 jarní cibulky, 40 g másla nebo rostlinného oleje

Rýži se solí vložte do studené vody, vařte pod pokličkou a 10 minut před koncem varu přimíchejte červenou čočku. Mezitím jarní cibulku nakrájejte na tenká kolečka a poduste na másle asi 1 minutu, ochuťte solí. Vmíchejte rýži a čočku.

Rýžovo – čočkový salát se sýrem tofu (10 porcí)

375 g Parboiled rýže, 450 ml zeleninového vývaru, 200 g červené čočky, 450 g brokolice, 150 g pórku, 200 g uzeného tofu, 2 ks tofunézy nebo sojanézy, 45 g hořčice, pomletý červený pepř, 500 g rajčat, salátové listy k ozdobě

Rýži dejte do vařící slané vody ( 1 část rýže na 2 části vody ) a přikryté vařte při mírné teplotě 15 – 20 minut. Čočku vařte ve vývaru při mírné teplotě přikryté asi 8 – 10 minut, dokud se tekutina nevypaří. Brokolici rozdělte na malé růžičky a blanžírujte ve vařící solené vodě. Vše nechejte vychladnout.

Pórek a tofu nakrájejte najemno. Přimíchejte tofunézu, hořčici, sůl a pepř. Podle potřeby přidejte trochu citrónové šťávy. Rýži, čočku, brokolici, tofu a pórek smíchejte s omáčkou.

Rajčata nakrájejte na plátky. Salát servírujte na salátové listy a rajčata, posypte červeným pepřem.

Červená čočka – Masoor Dhal (5 porcí)

200 g omyté červené čočky, 2 – 3 papričky chilli, 3/4 l vody, 1 polévková lžíce koriandru, 1 čajová lžička pomleté kurkumy, 2 – 3 bobkové listy, 2 čajové lžičky pomletého kmínu, 3 polévkové lžíce rostlinného oleje, 2 rajčata oloupaná a nakrájená, 3 utřené stroužky česneku, 1 cibule nakrájená na tenké plátky, sůl

Čočku uvařte ve velkém hrnci. Přidejte koření a rajčata. Zmírněte teplotu a společně povařte. Na tuku opečte cibuli a česnek a rozdělte na čočku. Servírujte s rýží.

Indická čočková polévka (10 porcí)

10 polévkových lžic slunečnicového oleje, 2 polévkové lžíce curry prášku, 5 střední mrkve na jemno nakrájené, 5 cibulek na jemno nakrájených, celer na jemno nakrájený, 500 g červené čočky, 5 rajčat, 125 g rajčatového protlaku, 1 1/2 čajové lžičky soli, čerstvě namletý černý pepř, ? l sladké smetany, petrželka

Na rozehřátém tuku orestujte curry prášek a zeleninu. Vmíchejte vodu, nakrájená rajčata, rajčatový protlak, sůl a pepř. Přikryté vařte při mírné teplotě asi 10 minut. Čočku uvařte ve slané vodě a přidejte do polévky. Před servírováním přidejte smetanu a posypte koriandrem nebo petrželkou.

 

OTdhNTUzMT