SLUNEČNICE  ČESKÉ BUDĚJOVICE  PRODEJNA ZDRAVÝCH POTRAVIN, BIOPOTRAVIN, BYLIN A CENTRUM ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 

»

TOFU- sojový sýr

Naše povídání o náhražkách masa zahájíme povídáním o nejrozšířenější a v asijské a vegetariánské kuchyni nejčastěji používané surovině - TOFU.

Tofu bylo v Asii používáno již před 2000 lety. Jeho spotřeba je v dnešní době v zejména ve východní Asii velmi vysoká. Je zde nazýváno „masem bez kostí“. Dnes je známé a často používané i v západním světě. Tofu se vyrábí rozemletím uvařených sojových bobů, ze kterých se vylisuje sojové mléko, které se pak sráží nerostným syřidlem (solí Nigari).

Existuje obrovské množství způsobů, jak tofu v kuchyni upravovat. Jeho příprava je nenáročná a rychlá, což jistě každý kuchař ocení. Tofu se vyrábí různými způsoby. Může být měkké - Japonský styl, nebo tvrdé - Čínský styl. Měkké tofu se hodí pro výrobu zálivek, omáček, zmrzlin a koláčů. Pevné tofu můžeme nakládat, opékat na tuku, grilovat, udit, péct. Přírodní tofu má neutrální chuť a lze jej upravovat různými způsoby. Tofu je jemný výrobek který dovede absorbovat jakoukoliv chuť a vůni, které převezme z přidaných ingrediencí.

 

Tofu se používá také při léčení nemocí – např. jako obklad při horečce či otoku, pohmoždění či vykloubení končetin… (více v knize „Potraviny, lék náš vezdejší“ – M.Kushi)

 

Tofu je daleko lépe stravitelnější nežli samotné sojové boby. Speciální výrobní technologie, která se používá při výrobě tofu zajišťuje, že purinové látky, které jsou obsaženy v sojových bobech, jsou sníženy na minimální množství.

Tofu je velmi výživná potravina. Sójový sýr TOFU obsahuje velké množství lehce stravitelných bílkovin a jen velmi málo sacharidů a tuků.

Složení tuků je v sojovém mléce, které je jedinou surovinou při výrobě tofu pro náš organismus velice příznivé. Vysoký obsah nenasycených mastných kyselin - monoenové 21,6% polyenové 63,5% (kravské 33,5 a 3 %) a nízký obsah nasycených m.k. 14% (kravské mléko až 63,5%) je pro náš organismus velice příznivý.

Tofu obsahuje nízké procento sodíku. Je kvalitním zdrojem vápníku, hořčíku a železa. Z vitamínů v něm nalezneme především vitamíny skupiny B, E.

Důležitá informace je, že neobsahuje žádný cholesterol.

100g tofu obsahuje asi 73kcal.

120g tofu obsahuje : 9,4g bílkovin, 5g tuku, 2,9g sacharidů, 154mg vápníku, 151 mg železa, 8 mg sodíku, 50 mg draslíku, fosfor, vitamíny řady B a vitamín E.

 

Tofu je lehce stravitelné, a proto se hodí i pro citlivější žaludek. Je vhodné pro všechny skupiny populace. Lze jej doporučit i pro děti. Tofu jim můžete rozmixovat s jejich oblíbenou zeleninou nebo ovocem.

Je to také potravina vhodná pro ženy jako prevence proti rakovině prsu, osteoporóze a problémech při menopauze. Sója svým obsahem lecitinu snižuje cholesterol a zlepšuje funkci mozku.

Tofu je doporučováno především pro lidi se sklonem k srdečním a cévním onemocněním, vysokým tlakem, cukrovkou, dětem a všem, kterým záleží na dobrém zdraví.

Shrnutí:

TOFU je potravina s významným přínosem pro zdraví člověka, pomáhá prevenci, tak léčbě mnoha nemocí, neboť obsahuje:

  • lehce stravitelné bílkoviny s pozitivním významem pro růst a obnovu tkání,

  • minerály ve vhodné kombinaci, zvláště pak lehce stravitelný vápník a hořčík,

  • fytoestrogeny – mající pozitivní vliv na harmonizaci hormonální hladiny, u mužů i žen jsou významné pro vstřebávání a zabudování vápníku do kostí.

Působí také preventivně a jako pomoc při léčbě těchto nemocí:

  • osteoporóza,

  • cévní onemocnění mozku, srdce a dolních končetin,

  • při pravidelném zařazení do stravy je významnou prevencí nádorů pohlavních orgánů a prsu,

  • u žen je prevencí problémů vyvolaných přechodem.

 

Čerstvé tofu voní a má krásný bílý vzhled. Při koupi tofu si vždy překontrolujte dobu spotřeby. Tofu skladujte v lednici, nespotřebovaný zbytek pak nejlépe v čerstvé studené vodě. Vodu denně vyměňujte a spotřebujte maximálně do tří dnů.

 

ÚPRAVA TOFU:

Tofu lze krájet na nudličky, kostky, strouhat, drobit nebo mixovat. Před smažením je vhodné plátky tofu položit na ubrousek a zatížit. Zbaví se tak přebytečné vody. Pokud potřebujeme tofu měkké, např. na krémy či pomazánky, dáme ho na 10 minut do vařící vody.

Tofu můžete koupit ve prodejnách zdravé výživy nejen přírodní, ale i ochucené varianty:

uzené, marinované, plátky, zeleninové, orientální, pikantní, indické, lahůdkové, s mořskou řasou, bylinkové, česnekové, kořeněné… Použití - dušení, smažení, na guláše, majonézy, krémy, různé druhy omáček, pomazánky a tvaroh.

Tofu je velmi vhodné pro konzumenty, kteří mají bezlepkovou dietu.

Začátečníkům doporučujeme, aby nejdříve zkusili tofu uzené, nebo jinak ochucené. Mě nejvíce tofu chutná nakrájené na kostičky a osmahnuté na cibulce. Dušené nebo povařené moc nemusím i když je to zdravější tepelná úprava.

 

Uzené tofu je určené i k přímé konzumaci, ostatní stačí pouze napařit. Uzené tofu je výborné na obložené chlebíčky do bagety a dá se použít i jako náplň do hamburgeru.

V prodejnách zdravé výživy jde zakoupit čerstvý „Tofu salát“, který má skoro stejnou chuť jako „vlašák“, je však mnohem zdravější. Dále se dá koupit také výborný tofu salám, párky nebo tofu paštika.

 

Občas se setkávám se zájmem o tofu i ze školních jídelen a postupně se tofu objevuje i v jídelníčku některých moderních restaurací.

 

Originální receptury pro přípravu TOFU sýrů

(recepty určené pro 4 osoby)

Základní příprava tofu

  • přírodní tofu marinujeme v nejrůznějších nálevech (např. 2 lžíce sójové omáčky, 2 lžíce citrónové šťávy, 3 rozetřené stroužky česneku, 1 lžíce oleje a hořčice) po dobu 15 minut nakrájené na plátky nebo kostičky

  • a nebo povaříme ve vývaru ze zeleniny dochucené sójovou omáčkou – tofu vaříme celé pokud použijeme ochucené tofu, nemusíme jej již marinovat, ani vařit

  • tofu uzené - pro svoji zajímavou chuť slouží k mnohostrannému využití, vhodné i pro studenou kuchyň, obložené chlebíčky, studené mísy různé formy dekorací atd.

 

Před přípravou TOFU opláchneme a pak uvaříme (není však nutné) ve vodě – cca. 5 min. TOFU pak lépe vstřebává chutě koření či nálevů při přípravě pokrmů. TOFU můžeme upravovat všemi běžnými kuchyňskými postupy – dušením, smažením, pečením, ve studené kuchyni atd. Bílé tofu se hodí pro úpravu na sladko i na slano.

 

vÝBORNÉ RECEPTY NA TOFU NAJDETE V KNIZE PAVLY MOMČILOVÉ „TOFU – ZDRAVĚ A BEZ CHOLESTEROLU“

 

Přírodní tofu smažené
Z tofu vymačkáme přebytečnou vodu a nakrájíme na kostičky. Ty pak dáme do misky a zalijeme vodou se sojovou omáčkou a přidáme na kolečka nakrájenou cibuli a jeden stroužek nasekané ho česneku. Necháme několik hodin proležet, pak necháme okapat a fritujeme nebo smažíme ve větším množství oleje. Zlatavé kostičky přimícháme do vař. rýže se zeleninou (hrášek, mrkev, kukuřice apod.), zdobíme zeleným pórkem. Tofu kostičky místo smažení můžeme povařit v nálevu 8-15 mi.

TOFU polévka ? la slepičí:

150 g mrkve; 100 g tenkých nudlí; 3 lžíce solčanky, nebo jiného koření bez glutamátů; 50 g rostlinného oleje; 50 g polohrubé mouky; 1,5 l vody; 150 g jakéhokoliv druhu TOFU.

Jemně nastrouhanou mrkev osmažíme na rozpáleném oleji, přidáme mouku a solčanku, několikrát zamícháme a zalijeme vodou, vaříme 10 minut a pak přidáme uvařené nudle. Dochutíme sekanou petrželkou a vložíme nadrobno nakrájené TOFU. Necháme asi 5 minut prohřát a podáváme.

Cukínová polévka

- osmahneme v 1pl oleje, 2ks cibule, 500g na kolečka nakrájených cukín, 2 člž soli
- přidáme:
2 1/2 šl vody, 1 člž vegety bez glutamátů, vaříme 15 minut.
- rozmixujeme:
1ks tofu, 1/4šl vody, 1 pl umeocta, 1/2 člž muškátového oříšku
Rozmixované tofu vlijeme do polévky, vaříme ještě 5 minut. Zdobíme petrželkou.

 

Paprikový salát:

100 g TOFU uzené či jiné ochucené; 100 g sójové majonézy; 100 g uvařené pohanky; jedna zelené, červená a žlutá paprika; 50 g cibulové natě; 100 g salátové okurky; dvě rajská jablka; nakrájená pažitka, saturejka nebo bazalka; sůl.

Zeleninu a TOFU nakrájíme na drobné kostičky, přidáme uvařenou pohanku a ostatní přísady. Vše důkladně promícháme, necháme v chladu odležet asi jednu hodinu a podáváme s tmavým pečivem.

 

TOFU se žampiony:

400 G TOFU; 100 g žampionů; jedna cibule i s natí; 200 ml oleje na smažení; jedna lžička mletého zázvoru; 200 ml zeleninového vývaru; 2 lžíce sójové omáčky Shoyu; 2 lžíce bílého vína; jedna lžíce máčené Maizeny.

TOFU, žampiony a cibuli nakrájíme na plátky. Na pánvi rozpálíme olej a plátky TOFU osmažíme do zlatova. Plátky vyjmeme a necháme odkapat. Na zbylém oleji lehce osmažíme cibulku se zázvorem. Přidáme osmažené TOFU, žampiony a vše zalijeme vývarem. Ochutíme sójovou omáčkou a vínem, a povaříme.

 

TOFU ? la Moravský brabec:

300 g TOFU nejlépe, 2 velké cibule, olej, pepř, sůl, kmín, zeleninový bujón v kostce, česnek, oregáno. PŘ: TOFU nakrájíme na kostičky a naložíme na 1/2 hodiny do nálevu z citrónové šťávy, rostlinného oleje, několika prolisovaných stroužků česneku a koření. Asi v 0,1 l vody uvaříme zeleninový bujón z kostky. V kastrolu orestujeme cibuli a přidáme TOFU, pokmínujeme, opepříme a s bujónem 10 minut zapečeme. Podáváme s polentou či knedlíkem a se zelím.

 

Tofu s pórkem a žampióny

2 kostky tofu, 1 velký pórek, 300 g žampiónů, 2 lžíce oleje, sójová omáčka, Maizena – kukuřičný škrob (dle potřeby).

Na oleji osmahneme pórek a žampióny, podlijeme vodou a podusíme. Přidáme tofu nakrájené na kostky, popřípadě nastrouhané na hrubém struhadle, přilijeme vodu, sójovou omáčku a chvíli ještě dusíme. Zahustíme maizenou rozmíchanou v troše vody, zakápneme sójovou omáčkou a necháme chvíli „dojít“. Podáváme s rýží a zeleninovým salátem.

 

Zapečené těstoviny s tofu

Těstoviny, tofu, cibule, houby, brokolice nebo květák (nemusí být) a zelenina dle možnosti, olej, koření.

Uvaříme těstoviny dle návodu. Na oleji osmažíme cibulku, můžeme přidat houby, brokolici nebo květák. Tofu nastrouháme na hrubém struhadle, smícháme s těstovinou, s osmaženou zelenino a přidáme: např. pórek, nastrouhanou mrkvičku,hrášek, kukuřici – zkrátka dle možností a chuti. Dochutíme kořením, vynikající je kurkuma, bazalka, saturejka, pepř. Směs lehce promícháme, posypeme nastrouhaným uzeným tofu a necháme krátce zapéct.

 

Tofu Čína se zázvorem

2 kostky tofu, olej, čerstvý kořen zázvoru, kořenová zelenina (mrkev, petržel, celer), brokolice, zelí, paprika, cibule…..jakákoli zelenina, sůl, pepř, sójová omáčka.

Nastrouháme velkou lžíci čerstvého zázvoru a dohromady s olejem rozpálíme na pánvi. Přidáme a za občasného míchání osmažíme na kolečka nakrájenou kořenovou zeleninu. Přidáme další druh zeleniny (např. nadrobno nakrájenou brokolici, zelí), vše osolíme, lehce opepříme a přidáme nakrájené tofu. Můžeme přidat trochu vody a na kolečka nakrájenou cibuli, krátce ještě podusíme a dochutíme sójovou omáčkou.

 

Tofu jako svíčková

2 kostky uzeného tofu, kořenová zelenina – petržel, mrkev, celer, cibule, koření – bobkový list, nové koření celé, celý pepř, olej, sójová omáčka, mouka nebo kukuřičný škrob – Maizena, sójové nebo kukuřičné mléko. Může být i tekutá sojová smetana nebo rostlinná smetana Grand Cucina

Kořenovou zeleninu nakrájíme na větší podélná kolečka a po osmažení na oleji posolíme a zalijeme vodou. Přidáme koření a nastrouhané tofu (1 kostku), které spolu s kořením povaříme. Odstraníme koření, vše rozmixujeme, přidáme sójové nebo kukuřičné mléko, zahustíme Maizenou či moukou a dochutíme dle libosti. Zbylé tofu nakrájíme na plátky a osmažíme na oleji nebo zapečeme s cibulkou v troubě. Před podáváním dochutíme sójovou omáčkou. Podáváme s těstovinami.

 

Pomazánka z tofu

Do robotu dáme povařené tofu, sójovou omáčku, sůl a na oleji orestovanou cibulku, vše rozmixujeme. Z tohoto základního krému můžeme připravit nejrůznější pomazánky, kdy do něj zamícháme např. tři stroužky rozetřeného česneku a hrst nastrouhaných ořechů nebo na jemnou nastrouhanou mrkev, celer, které zakapeme citrónem.

Můžeme vždy přidat malinko šťávy z čerstvého zázvoru.

 

Tofu uzené s pórkem
Ingredience: 1 kostka uzeného tofu, 2 lžíce oleje, 1 pórek, 1 lžička sojové omáčky (nebo dle chuti) + zředit vodou
Pórek podélně rozkrojíme, šikmo pokrájíme na proužky, osmahneme na oleji. Přidáme na kostičky nakrájené uzené tofu, prohřejeme a zalijeme směsí vody, sojové omáčky a maizeny. Krátce povaříme. Podáváme s rýží.

 

Tofu - sladký krém pro děti
300-400g bílého tofu povaříme se špetkou soli. Potom přidáme 2 šálky nastrouhaných jablek, 1/2 šálku povařených rozinek (se špetkou soli), trošku citrónové šťávy, oříškové máslo nebo opražené nastrouhané lískové oříšky, na špičku nože skořice, může se přidat i ječný slad (sladěnka). Vše rozmixujeme do hladkého krému. Krém je vhodný na lívanečky, omelety apod.

 

Salát z tofu s brokolicí
Rozmačkáme přírodní tofu, nebo použijeme tofunézu. Na osmahnutou cibuli nastrouháme uzené tofu, přidáme vařenou brokolici nebo můžeme dát petrželku nebo pórek. Ochutíme kořením dle zvyku.

 

Tofu se zeleninou
Macerujeme tofu v sojové omáčce bez vody se sezamským olejem eventuálně s mirinem. Na woku osmahneme bílou část čínského zelí, přidáme tofu na kostičky nakrájené. Podusíme a nakonec přidáme zelenou část a zahustíme maizenou.

 

Tofu karbanátky
Na textil mezi prkénka vložíme tofu a zatížíme. Tímto se nám dostane z tofu přebytečná voda. Nakrájíme na jemno jarní cibuli nebo pór a na malé sirčičky mrkev. Rozmačkáme tofu, přisolíme, vmícháme připravenou zeleninu, přidáme trochu maizeny. Vše dobře promícháme, vytváříme karbanátky a smažíme je v oleji. Pokud směs nedrží pohromadě, zahustíme maizenou.

Salámy z tofu
Výhodné použití pro studenou kuchyň. Mohou se použít na způsob lunchmeatu tak, že kolečka salámu osmažíme na oleji po obou stranách. Podáváme teplé posypané např. nastrouhaným daikonem. Kolečka salámu můžeme též obalit v těstíčku (mouka, olej, sůl, kurkuma) a osmažit v oleji. Další možností je vmíchat na kostičky nakrájený salám do obilných a zeleninových salátů.

Špagety PRIMAVERA

2 ks tofu nakrájíme na plátky a marinujeme 2 hodiny.
Marináda:
2 pl sojové omáčky, 1 pl vinného octa, 2 pl oleje
Na oleji osmažíme
1 šl nakrájených žampiónů, přidáme 4 šl nakrájené brokolice a 1 šl zeleného hrášku. Podlijeme vodou a dusíme 15 minut. Přidáme tofu. Zahustíme moukou. Servírujeme na uvařené špagety.

Tofu v sezamovém kabátku

2 ks tofu nakrájíme na plátky, obalíme v těstíčku a osmažíme.
Těstíčko:
2šl mišutky (instantní kukuřičná kaše), 3pl sojové omáčky, 1člž nastrouhaného zázvoru, 2pl sezamu, voda
Těstíčko musí být husté, aby se neroztékalo.

tofu Smaženky

Tofu natural nakrájíme na kostky. Namočíme na 10 minut do sojové omáčky. V kastrolku rozehřejeme sojový olej a vsypeme do něj tofu. Každý kousek dobře osmažíme. Podáváme s vařenou zeleninou.TOFU

 

Majonézy a krémové omáčky z tofu
Nechají se velmi snadno připravit. Tento způsob slouží k tomu, jak lahodně lze využít tofu v téměř neomezených možnostech. Každá úprava má různou bohatou chuť . Výhodou takovéto majonézy je nízký obsah tuku a kalorií a neobsahuje vůbec žádný cholesterol. Mixujeme kostku tofu, kterou můžeme předem povařit. Přidáme 2-3 lžíce oleje, 1-2 lžíce citrónové šťávy nebo jablečného octa, půl lžičky emeocta nebo můžeme použít sojovou omáčku a koření dle chuti. Rozmixujeme do hladkého krému. Můžeme nechat vychladnout v chladničce. Před podáváním krátce přemixujeme a dle přání podáváme ozdobené petrželkou. Nespotřebované uchováme v chladničce, zakryté vydrží 2-3 dny. Konzistence majonézy houstne. Můžeme použít různé druhy koření. Například: v základní majonéze rozmixujeme 1 stroužek česneku a půl lžičky semen kopru; 1/4 šálku nasekané cibule (vynikající na smažená jídla z TEMPEHU); asi 2 lžíce na jemno nastrouhaného křenu.

Ořechová majonéza

- rozmixujeme: 250g tofu, 2 pl kvalitního oleje, 2člž sladěnky, 3pl citrónové šťávy, 1/2 člž soli, voda
- přidáme: nasekané vlašské ořechy, nakrájené černé olivy

Šalotková omáčka

- rozmixujeme: 450g tofu, 5 plž oleje, 1pl jablečného octa, 1pl sojové omáčky, 1/2člž sušeného česneku
- přidáme: 1//2 šl jemně nakrájené šalotky

Honolulu dip

- rozmixujeme: 1 1/3 šl tofu, 5 pl rajského protlaku, 1/4 šl umeocta, 1/4 šl oleje, 4člž sojové omáčky, 2 člž arašídového másla, 1 člž medu, 1/2 člž hořčice, 1/2 člž křenu, můžeme dochutit zázvorem, česnekem, skořicí

Italský dresink

Rozmixujeme:250g tofu, 5 pl oleje, 2 pl umeocta
Přidáme: 4 stroužky česneku, ředkvičky, zelenou papriku, oregano

Citrónový dresink na ovoce

Rozmixujeme:1 ks bílého tofu, 2 pl tachini (nebo sezamového oleje), 2 pl sladěnky, 5 pl citrónové šťávy, špetka soli, voda

 

Řecký salát

Nakrájíme: 3 ks rajčat, 2 ks okurky, 2 ks ochuceného tofu, 1/2červené cibule, olivy
Zalijeme dresinkem a necháme 1 hodinu naležet
Dresink:
1/2 šl olivového oleje, 1/4 šl jablečného octa, 2 člž soli, 1 člž bazalky, 1/2 člž oregana

Španělský salát s rýží

Marinujeme 1/2 hodiny: 1 ks tofu nakrájený na kostky, 1 člž soli nebo 1 pl sojové omáčky, 1/4 šl citrónové šťávy, 1/4 člž sušeného česneku. Přidáme: 4 šl uvařené rýže, 3 ks zelené cibulky, 1/4 šl oliv, 1/4 šl citrónové šťávy, 2 ks rajčat,
Necháme naležet. Zdobíme čerstvě nakrájenou petrželí.

 

OGQwYTZk